För hyresrätter gäller, innan någon form av renovering i lägenheten påbörjas är man skyldig att ansöka om lov hos styrelsen och få ansökan beviljad innan arbeten får påbörjas!
För bostadsrätter kan man, lite förenklat, säga att man som bostadsrättsägare har ett underhållsansvar för sin lägenhets inre, medan föreningen ska ansvara för det yttre. Exakt var gränsen går är inte helt lätt att säga, bostadsrättslagen ger visst utrymme för olika tolkningar. Rekommendationen är därför att stämma av med styrelsen och dess stadgar innan du sätter i gång att fixa till hemma. Du har en direkt skyldighet att göra detta för alla renoveringar som inbegriper våtrum, kök, bärande väggar och andra konstruktioner.
För renovering av badrum och våtrum gäller särskilda villkor. Dessa villkor är lagreglerade och måste därmed beaktas. Vid rörinstallationer ska installationen uppfylla de krav som finns i Säker Vatteninstallation. Här rekommenderas ett auktoriserat VVS-företag. Dessa ska delges styrelsen INNAN arbetet får påbörjas. Hantverkaren måste alltid kunna uppvisa för styrelsen giltiga försäkringar, ett rent f-skattebevis samt ett våtrumscertifikat om det gäller badrum. Uppfyller man inte dessa regler kan det i förlängningen innebära att arbetet inte godkänns efter besiktning och man riskerar massa extra kostnader för återställning. Skulle en vattenskada uppkomma efter en bristfällig renovering kommer det heller inte att täckas av någon hemförsäkring vilket kan bli en dyr historia för en enskild medlem, så gör rätt från början.
Elinstallationer i bostadsrätt skall vara utförda på ett fackmässigt vis och av en behörig elektriker. För att vara säker på att få elarbeten utförda på rätt sätt kan man kontakta ett företag som är anslutet till Elektriska Installatörsorganisationen EIO.
Om du lånar affärernas kundvagnar – se till att lämna tillbaka dessa till affären genast. INGA kundvagnar får lämnas på BRF Glädjens område! Att lämna en kundvagn på vårt område räknas som ”nedskräpning”. Behöver man transportera tunga matkassar köper man själv en shoppingväska – så kallad ”dramaten”.
Om du hittar en övergiven kundvagn kan du hjälpa genom att skjuta upp den ifrån Glädjens privata mark till kommunal mark. Rent juridiskt får då ursprungliga ägaren (Willys/Ica) möjlighet att återta kundvagnen. Ett rätt bra ställe att ställa upp vagnen på, är bredvid infarten till parkens södra gångfartsområde (bredvid Blå Gatan 73). Där kan sedan affärerna själva hämta tillbaka de uppställda kundvagnarna och vi slipper dom på vårt område.
(1) BRF Glädjens soprum är endast till för ”brännbart” hushållsavfall.
(2) Det som slängs skall vara förpackat i en försluten påse. Antagligen i plast.
Brännbart avfall är avfall som inte är farligt avfall och som rimligen inte går att återvinna på annat sätt än genom energiutvinning. Vanligtvis är dessa material Papper, Trä & Plast (EJ PVC).
Tömningsdagar för sophanteringen är Måndag, Onsdag och Fredag.
Exempel på saker som INTE får slängas i soprummet: trasiga möbler, verktyg utan sladd eller batteri, metallskrot, glas, wellpappkartonger, byggavfall eller skrymmande avfall. Allt detta är grovsopor och FÅR INTE SLÄNGAS i BRFens soprum. Detsamma gäller för trädgårdsavfall. Närmaste återvinningscentral, som tar emot grovsopor och trädgårdsavfall, är Smedby (Sörab). Den som ertappas med att bryta mot föreningens sophanteringsregler riskerar rättelseanmaning och böter via Ekonomiska Förvaltaren. Den som bryter mot dessa regler gör sig skyldig till nedskäpning.
Är du nyinflyttad eller kanske har du bytt ditt namn och vill ha nytt namn på din dörr, tavlan i trapphuset och på trapphusets dörr? Normalt skall vår Förvaltare sköta detta automatiskt vartefter boende flyttar ut/in. Om så inte skett – kontakta Förvaltaren via ’Felanmälan’ på vår kontaktsida. Ingår gör förändring av Porttavlan för dörren/trapphuset och namnskyltning på egna dörren. Förvaltaren kommer alltid skriva det namn som finns registrerat som ägare av bostaden. Vill man ha ytterligare namn på dörren, kallas detta namntillägg och ingår inte(dvs vid denna förändring debiteras timkostnad för den boende).
Nyinflyttad ansvarar för att mycket kortsiktigt sätta upp en temporär namnskylt på sin dörr (skriv ert efternamn på ett vitt papper och sätt upp det på dörren). Egna lappar med tejp och liknande får generellt inte sättas upp permanent.
Observera att andrahandshyresgäster generellt ej får sätta upp namnskylt på dörren eller på utskriften vid porten i trapphusen utan skall använda sig av co-adress. Detta behöver ni som har hyrt ut i andra hand meddela era hyresgäster om.